Een dagje Dubai en weer terug naar huis - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van René en Hilda Born - WaarBenJij.nu Een dagje Dubai en weer terug naar huis - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van René en Hilda Born - WaarBenJij.nu

Een dagje Dubai en weer terug naar huis

Blijf op de hoogte en volg René en Hilda

12 November 2012 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Lieve allemaal,
Wij schrijven dit laatste verslag terwijl we onderweg zijn naar Amsterdam, terug naar huis en terug naar de kinderen. En ook al hebben we genoten van onze drie weken in Nepal en onze dag in Dubai we zijn erg blij dat we vandaag onze kinderen met hun vrienden/vriendinnen weer zien want we hebben deze erg gemist.
Maar eerst nog even een up date van onze laatste dagen.
Afgelopen zaterdag hebben we Nepal verlaten en dat viel nog niet mee. We weten niet zo goed waarom maar de Nepalezen mogen graag fouilleren. Voordat we in het vliegtuig zijn, zijn we wel vier keer gefouilleerd. Eerst voordat je überhaupt de luchthaven in komt, dan als je door de douane moet, dan nog een keer als je naar het vertrek gedeelte moet en uiteindelijk voordat je het vliegtuig in gaat en dan moet je ook nog eens je handbagage uitpakken. Al bij al een vreemde en langdurige bezigheid. Maar uiteindelijk zonder enige vorm van communicatie over welke gate je moet hebben en met een uur, onverklaarbare, vertraging vertrekken we naar Dehli. De vlucht hier naar toe verloopt prima en ondanks de uur vertraging hebben wij nog voldoende tijd om onze vlucht naar Dubai te halen. Echter op Dehli wordt je tussentijds opgevangen als je door gaat naar een andere luchthaven. Je hebt namelijk ook geen boardingpas voor de andere vlucht want deze ontvang je Dehli. Nadat van iedereen de gegevens zijn opgeschreven en gecontroleerd is of je koffers wel zijn aangekomen wordt dit omgeroepen en moet je bij iemand je paspoorten inleveren. Deze gaat dan, in ons geval, naar de desk van de Emiraten en verzorgt de boardingpassen. Dit gaat echter zonder enige vorm van communicatie en heel veel wachten. Uiteindelijk zorgt dit er voor dat onze overstaptijd zo goed als op is. We kunnen nog snel ergens een kop koffie scoren en dan is het snel inchecken en het vliegtuig in, opweg naar Dubai.
Deze vlucht verloopt voorspoedig en uiteindelijk komen even voor middernacht in Dubai aan. Wat is dit een wereld van verschil. De luchthaven in Dehli was al een aardige vooruitgang t.o.v. Kathmandu maar Dubai slaat alles. Alles is schoon en glimt je tegemoet. We worden netjes opgewacht voor onze transfer naar ons hotel en dit gaat in een gigantische auto. De auto is zo hoog dat we moeite hebben met erin en eruit klauteren. De weg naar ons hotel is een klein stukje en ook daar is alles prima in orde. We hebben een kamer met balkon geboekt en zo staan we om half twee 's nachts met z'n tweeën een borreltje te drinken met een fantastisch uitzicht op een nachtelijk Dubai.
Gisteren hebben gebruikt om Dubai te bezichtigen. We hadden thuis al kaarten gekocht voor de Burj Kalifa, een toren van ruim 800 meter hoog met een panoramadek op 600 meter. Deze kaarten waren voor twaalf uur dus wij voor die tijd eerst nog de Dubai mall bezocht. Dit is één van de grootste winkelcentrum ter wereld en je komt ogen tekort. Buiten dat elke vooraanstaande mode, schoenen, tassen, horloge en sieraden zaak hier wel te vinden is vindt je er heel veel restaurants, bistro's maar ook een waterval, zeeaquarium en schaatsbaan. Jullie kunnen natuurlijk begrijpen dat het voor ons ondoenlijk was om dit allemaal in ruim een uur te bezichtigen.
Om twaalf uur dus de Burj Kalifa bezocht en ondanks dat het een beetje heiig was krijg je wel een goede indruk van Dubai. En deze indruk is overweldigend, alles is groot, mooi, schoon en straalt luxe en status uit.
De middag hebben we gebruikt voor een stadstoer met een open bus en daarna nog een boottocht over de Creek. En ook hierdoor blijft dezelfde indruk achter van groot, groter, grootst en mooi, mooier, mooist en duur, duurder duurst. Op zich leuk om te zien maar soms allemaal een beetje teveel van het goede.
Na een hapje gegeten te hebben en nog wat rondkijken met de taxi terug naar het hotel om snel naar bed te gaan omdat we er vandaag al om vier uit moeten.
Al bij al was Dubai leuk om te bezoeken maar één dag is zeker niet voldoende. Er is zoveel meer te doen en te bezichtigen dat je daar een langere tijd voor moet uittrekken. Als je, net zoals ons, terugkomt uit Nepal zijn de contrasten echter wel heel erg groot en vraag je je af of alles wel zo eerlijk verdeelt is in de wereld. Maar datzelfde zal ook wel over ons gedacht zijn in Nepal.
Vanochtend nog wat slaperig opgestaan maar wel met een goed gevoel omdat we weer lekker naar huis toe kunnen. Na het inchecken en maar één keer fouilleren kunnen we nog even rond slenteren op de luchthaven om rond half acht aan boord te kunnen gaan en met wat vertraging te kunnen opstijgen.
En zo vliegen we weer naar huis met veel nieuwe herinneringen, belevenissen, indrukken, verhalen en foto's. En we hopen deze de komende tijd met jullie persoonlijk te kunnen delen.
Bij deze willen we nogmaals iedereen heel erg bedanken voor jullie leuke en lieve reacties en hopen dat jullie op afstand met ons een beetje mee hebben kunnen reizen en ook genoten hebben.
Hopen jullie snel weer allemaal te zien, groetjes Hilda en René.

• 13 November 2012 - 14:44

Jan:

Een enerverende reis dus. Binnenkort praten we verder. Nee, eerlijk verdeeld is het niet. Waar maken wij ons hier dan druk om? Groeten, Fenny en Jan