Trekking door de bergen - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van René en Hilda Born - WaarBenJij.nu Trekking door de bergen - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van René en Hilda Born - WaarBenJij.nu

Trekking door de bergen

Blijf op de hoogte en volg René en Hilda

02 November 2012 | Nepal, Nepalgunj

Lieve allemaal,
Ten eerste willen wij iedereen bedanken voor de lieve en leuke reacties, we zijn hier erg blij mee.
Wij schrijven het begin van dit verhaal op woensdag 31 oktober terwijl we op onze kamer zitten in Deurali bij een paar graden boven nul. We zitten in een lodge opgebouwd uit planken en ijzeren golfplaten, zonder douche, warm water,verwarming en gezamenlijk "toilet". Dus dit wordt vannacht wel afzien.
We zijn gisteren begonnen met onze trekking in Birethanti, een plaatsje waar veel trekkings starten. Op de weg er naar toe kennis gemaakt met onze gids en drager en de eerste indruk is prima. Onze gids heeft 17 jaar ervaring dus dat moet wel goed komen. Na het passeren van de controleposten en het checken van onze permits gaat de trekking van start. Het begin is goed te doen maar na een paar kilometer gaat de weg wel erg steil omhoog en omdat het erg heet is wordt dit erg afzien. Op dit moment komen we er achter dat onze trekking niet een trekking voor vier dagen is maar voor vijf. Wat moeten we nu doen? We bespreken met de gids de opties en besluiten door te gaan en maar te kijken hoe het gaat. Terwijl we door een schitterend landschap lopen met mooie vergezichten, door leuke plaatsjes en het Nepalese leven blijkt het in de hitte wel erg zwaar te zijn. We weten dan ook al dat we later op de route voor die dag trappen krijgen bestaande uit ongeveer 3700 treden. Na de lunch en weer een beetje bijgekomen te zijn wordt het gelijk weer klimmen en omdat we nog steeds in de zon lopen vragen we ons af of dit allemaal wel gaat lukken. Omdat we op een gegeven moment in de schaduw komen te lopen merken we dat de zon de grootste tegenstander is geweest en dat alle wandelingen die we het afgelopen jaar hebben gemaakt nu uitbetaald worden. Bij het begin van de trappen passen we ons tempo aan en gaan we, misschien niet snel, maar wel gestaag omhoog. Uiteindelijk gaat het zo goed dat we nog verder komen dan gedacht. Onze eerste dag eindigt dan ook in Ban Thanti in een lodge waarbij we een kamer hebben met een schitterend uitzicht op de Fistel en met een eigen toilet en douche. Na een lekkere douche, een heerlijke maaltijd en nog even uitzakken heerlijk naar bed om verder uit te rusten.
De tweede dag start met een mooie zonsopgang en uitzicht over de omgeving en een prima ontbijt. Om acht uur vertrekken we weer en het gaat deze keer op en af. Soms trappen en klimmen en dan weer vlak of een stukje dalend, over het algemeen is het goed te doen. We lopen door bossen, langs watervallen, door dorpjes en prachtige omgevingen. Het is leuk dat we regelmatig dezelfde mensen tegenkomen en de meeste hebben wel tijd voor een groet of om even met elkaar te praten. De gids vertelt ons ook veel wetenswaardigheden en omdat we veel in de schaduw lopen gaat het allemaal voorspoedig. Het is jammer dat we in dit jaargetijde lopen omdat in maart en april namelijk de Rododendrons in bloei staan en onze reis gaat voor een gedeelte door een bos hiervan. Tijdens de lunch bespreken we welke route we gaan volgen. Omdat onze trekking eigenlijk dus voor vijf dagen is besluiten we niet naar Poon Hill te gaan en ook niet in Ghorepani te overnachten. We zouden naar Poon Hill gaan omdat de zonsopgang daar erg mooi is. Onze gids weet echter ook een ander plek om de zonsopgang goed te kunnen zien dus besluiten we om in Deurali te overnachten. Na de lunch klimmen we eerst nog naar een 2800 meter en wat we dan zien is echt schitterend. We hebben een fantastisch uitzicht over een gedeelte van de Himalaya. We blijven nu evenwijdig aan de bergen lopen en dat is wel heel erg mooi. Uiteindelijk komen we in Deurali aan en zoals het verhaal begon is dit echt wel heel wat anders. Er is geen electra en zodoende zitten we dus nu met kaarslicht ons verhaal te schrijven, we zijn erg benieuwd wat morgen wordt en waar we dan weer belanden.
Het tweede gedeelte schrijven we op donderdag 1 november en het was echt afgelopen avond en nacht afzien. Omdat er waarschijnlijk goede zaken gedaan waren werd er door de mensen in de lodge aardig doorgegaan en gedronken waardoor het tot middernacht zeer luidruchtig was. Ondanks herhaaldelijk verzoek van onze gids bleef het luidruchtig. Gewoonlijk misschien niet zo erg maar wij lagen al om negen uur te bed omdat we de volgende ochtend om half zes op zouden staan om de zonsopgang mee te maken en het was erg koud. Uiteindelijk om half één werd het rustig en konden we proberen te gaan slapen. Ondertussen was het buiten maar ook bij ons binnen gaan vriezen dus het werd een koude nacht.
Om half zes vandaag liep dus al de wekker af en wij samen met de gids naar de uitkijktoren om de zonsopgang te kunnen zien. Omdat het pad er naar toe erg steil was en het gras bevroren waardoor glad, is Hilda halverwege blijven kijken en zijn René en de gids verder gegaan. Nou de zonsopgang was schitterend, een erg mooi uitzicht over o.a. de Annapurna South, de Fistel en diverse andere bergtoppen. Na weer heel veel foto's gemaakt te hebben en de nodige video opnames zijn we teruggegaan naar de lodge. Daar hebben we gelijk onze spullen ingepakt en zijn vertrokken om bij een ander restaurant ons ontbijt te nuttigen, onze gids was namelijk helemaal klaar met de lodge i.v.m. de herrie van afgelopen nacht.
Bij het restaurant waar we ontbeten hebben nog een paar kinderen blij kunnen maken met een jojo en na een heerlijk ontbijt en een bijdrage voor de in aanbouw zijnde waterkrachtcentrale zijn we weer verder getrokken.
Na een 10 minuten lopen was het al raak en schoten er al Marters over ons pad en renden achter elkaar aan door de struiken en bomen. Een half uur later werden we verrast door een groep apen die door de bomen slingerde en achter elkaar aan zaten, en dit allemaal in een schitterende omgeving van watervallen, steilen bergwanden en schitterende uitzichten.
Bij het plaatsje Bin Thanti hadden we schitterend uitzicht op de Annapurna South en Fistel en ondanks dat deze bergen ruim 4000 meter hoger zijn heb je soms het gevoel dat je er zo naar toe kan lopen. Na even uitrusten, insmeren voor de zon en de nodige foto's gaat onze weg verder naar Tadapani. Dit gaat met steile afdalingen en het nodige stijg werk maar uiteindelijk rond het middaguur komen we hier aan en alle inspanningen zijn niet voor niets geweest want ook hier is het weer fantastisch. We zijn nu nog dichter bij bovenstaande bergen maar ook de andere kant is hier goed te bewonderen. Hier heerlijk onze lunch genuttigd en na een uurtje gaan we weer op weg. En weten jullie wat het lekkerste is we gaan nu alleen nog maar afdalen. Ja, we hebben al het klimwerk achter de rug en het gaat ons lukken om deze trekking in vier dagen af te leggen.
De middag verloopt eigenlijk relaxt, dit mede door het afdalen, door een mooie omgeving. Af en toe hebben we uitzicht op een besneeuwde berg en dan weer lijkt het of we in de jungle lopen met watervallen en geluiden van de vreemdste vogels en vliegen. Uiteindelijk komen we in Ghandruk aan waar we de nacht doorbrengen. Zijn natuurlijk erg benieuwd waar we vannacht terecht komen, en dit wordt de Annapurna Guest House. Nou als we op onze kamer komen kunnen we ons geluk niet op, het is schoon en we hebben een eigen douche en wc dus dat wordt snel douchen.
Morgen wordt dan onze laatste dag van de trekking. Een dag van ongeveer 6 uur lopen en dan worden we weer teruggebracht naar ons hotel in Pokhara. Maar dit gedeelte vullen we morgen weer aan, nu eerst lekker eten en vannacht, hopelijk, lekker slapen.
Nou we hebben afgelopen nacht heerlijk geslapen. Eerst nog even gezellig met onze gids en drager wat gedronken en gegeten en toen lekker naar bed.
Vandaag wordt het alleen maar afdalen. Gelukkig wel want we lopen de hele dag in de zon. We lopen door leuke dorpjes en langs de mooie natuur van Nepal. Achter ons worden de aantal bergen steeds minder om te zien en "kleiner", wat wel jammer is maar helaas aan elke trekking komt een einde. We komen weer bij het punt waar auto's toegestaan zijn en lopen daar weer tegen een bus van "Tata" aan, ja Stephan deze firma kom je ook overal tegen.
We komen uiteindelijk langs de Modi rivier te lopen en weten dan dat onze trekking bijna ten einde is. Nog een paar foto's voor in het plakboek en dan zit deze fantastisch maar vermoeiende trekking erop.
We kijken met heel veel plezier terug op de afgelopen dagen en zijn weer benieuwd wat ons de komende dagen staat te wachten.
Alvast heel veel lees en kijk plezier en we komen over een paar dagen weer bij jullie terug met ons nieuwe belevenissen.
Groetjes Hilda en René.

• 02 November 2012 - 14:22

Ineke En Chris:

Hallo lieverds, wat een reis fantastisch om dit allemaal te lezen en het mee te beleven. Het is echt de droomreis geworden zoals jullie dat hebben bedacht en uitgewerkt. Nu ga ik gauw de foto's kijken zodat het nog echter is allemaal. Geniet van het vervolg en wij kijken alweer uit naar het vervolg. Lieve knuffels van ons uit Spijk-city XXX

• 02 November 2012 - 16:01

Janette:

Hoi Hoi, zo te lezen genieten jullie dubbel en dwars van deze reis.
    geniet nog ff verder...wij werken wel :-)
    doei, Janette

• 02 November 2012 - 19:16

Marianne:

Ik neem mijn petje voor jullie af, geweldige ervaring, maar wat zwaar. Met zo'n trekking zie je natuurlijk wel heel veel mooie dingen onderweg.
    Veel plezier voor de komende dagen Marianne

• 03 November 2012 - 10:20

Jan:

Trots? Ik denk het wel. Dat was dus jullie tocht der tochten en zo te lezen hebben jullie genoten en natuurlijk het gered. Om zo door de bergen te wandelen moet een heel bijzondere ervaring zijn. Tot horens. Groeten, Fenny en Jan

• 03 November 2012 - 19:00

Yvet:

Hi lieve schatten

Wat een fantastisch verhaal weer!! Zo te lezen was het flink afzien, maar is het uitzicht en de ervaring het allemaal dubbel en dwars waard geweest! Het lopen van de trekking zelf zal ook een hele overwinning zijn geweest en ik ben ontzettend trots op jullie! Gelukkig maar dat jullie zo goed voorbereid heen zijn gegaan.

Wat een geweldige foto's en leuk om zo mee te kunnen genieten. En mama wat zie je er gaaf uit met die sjaal om je hoofd......we hebben een 'Afrikan mama'!! Zo kom je toch ook wel aan op Schiphol hé ;-)

Geniet lekker van alle prachtige momenten in het mooie Nepal en we denken heel veel aan jullie in het stormachtige Nederland.

Dikke zoenen en heel veel liefs

The kiddies :)

• 04 November 2012 - 10:23

Stefanie En Caspar:

Ey Lieverds,

even een berichtje uit Egypte. Het klinkt als een zware maar indrukwekkende reis! We zijn echt ontzettend benieuwd naar jullie verhalen en foto's. Volgens mij hebben jullie schitterende dingen gezien en meegemaakt. Echt onvergetelijk!

Wij genieten volop in Hurghada. We hebben echt een prachtig hotel waar we heerlijk tot rust kunnen komen. Gister zijn we met de boot weggeweest en hebben veel vissen gezien tijdens het snorkelen. We hebben ook nog 2 koraalduivels gezien, prachtig maar doodeng. Morgen gaan we de woestijn in met een jeep om 's avonds sterren te kijken.

Geniet van jullie reis en tot volgende week!
    Liefs Caspar en Steef

• 04 November 2012 - 10:55

Stephan En Yvonne:

Hee kanjers,

Gelukkig dat het allemaal zo goed gaat en dat je zelfs in dit platte kikkerlandje de juiste voorbereidingen hebt kunnen treffen. Wij dachten dat de verhalen niet mooier konden worden, maar iedere keer verassen jullie ons met nog weer een mooier verhaal en dito foto's. En ja Tata....is echt een wereld merk. Ze betalen alleen niet wereld's.
    Heel veel plezier nog en hou vol.

Met lieve groetjes,

Yvonne en Stephan.

• 04 November 2012 - 16:16

Tanja En Meindert:

Hey wereldreizigers,

Wat een avonturen maken jullie mee zeg, leuk hoor en dan nog tijd hebben om al die verslagen te maken. En wat een mooie foto,s. De conditie zal flink vooruit zijn gegaan, maar die was natuurlijk al goed.
    En nu nog maar 8 dagen en dan weer naar het natte Nederland, maar eerst nog een dagje Dubai .
    Weer een hele andere wereld, maar weer genieten toch?

Nog heel veel plezier de laatste week en kijk nu alweer uit naar jullie belevenissen.